KONIEC neprehľadnej premávky a riskantného predbiehania. JEDNODUCHÉ RIEŠENIE, ktoré môže ZMENIŤ SPRÁVANIE vodičov!

pokuta-diaľnica
Ilustračné foto. Zdroj: Wikimedia Commons/Tiefkuehlfan, Freepik/yanalya
Reklama

Naše diaľnice sú dlhodobo poznamenané fenoménom „večného ľavého pruhu“, kde vodiči blokujú rýchly pruh aj keď je pravý voľný. Nemecké riešenie – pravidlo 20 sekúnd – prináša jasné a merateľné pravidlá s vysokými pokutami. Zavedenie podobného systému by mohlo zlepšiť plynulosť premávky, znížiť riziko nehôd a priniesť kultúrnu zmenu medzi vodičmi.

Naše diaľnice sú už roky symbolom paradoxu: vodiči ignorujú jasne definované pravidlá a vytvárajú chaos, zbytočnú nervozitu a nebezpečné situácie. Fenomén „večného ľavého pruhu“ je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa premávka spomaľuje, vodiči riskujú predbiehanie z pravej strany a vzniká nebezpečná „slalomová jazda“. Informuje o tom portál Autoviny.

Ako funguje nemecké pravidlo 20 sekúnd?

V Nemecku funguje pravidlo 20 sekúnd ako neoficiálne, no veľmi efektívne opatrenie. Podľa neho môže vodič zostať v ľavom jazdnom pruhu len vtedy, ak nemôže jazdiť v pravom pruhu aspoň 20 sekúnd bez spomalenia. Ak pravý pruh ignoruje dlhšie, ide o porušenie základnej premávkovej etikety a hrozí pokuta.

Nemecké súdy a organizácie ako ADAC striktne podporujú dodržiavanie tohto pravidla. Jazda v ľavom pruhu je povolená iba na predbiehanie, a po dokončení manévru musí vodič okamžite vrátiť vozidlo do pravého jazdného pruhu, ak je to bezpečné. Porušenie pravidla znamená pokutu 80 eur a jeden trestný bod. V niektorých spolkových krajinách, napríklad v Bádensko-Württembersku, polícia využíva civilné vozidlá s kamerami, aby dokumentovala a pokutovala vodičov „blokujúcich“ ľavý pruh.

Prečo na Slovensku pravidlo jazdy vpravo nefunguje?

Problém na Slovensku má viacero príčin. Mnohí vodiči si myslia, že ľavý pruh je automaticky rýchlejší a že v ňom šetria čas. Ďalším faktorom je arogancia a ignorancia – vodič v ľavom pruhu určuje tempo a neberie ohľad na ostatných. A napokon chýba účinné vynucovanie pravidla zo strany polície, čo znižuje motiváciu dodržiavať predpisy.

Psychológia a kultúra vodičov

Zavedenie jasne definovaného limitu, ako je pravidlo 20 sekúnd, by mohlo narušiť zaužívanú psychológiu vodičov. Nie je to len technické usmernenie, ale aj kultúrna zmena: vodič by musel po predbiehacom manévri okamžite sledovať pravý pruh a vrátiť sa doň, ak je voľný.

Tento prístup by mohol znížiť dopravné zápchy, zvýšiť plynulosť dopravy a bezpečnosť všetkých účastníkov. Podobné opatrenia zaznamenávajú záujem aj v iných európskych krajinách, kde je cieľom presadzovať pravidlá, ktoré sú merateľné, jasné a nekompromisné.

Krok k európskemu štandardu

Ak chceme, aby slovenské diaľnice fungovali rovnako efektívne ako tie nemecké, nestačí len zmeniť dopravné značky. Potrebná je zmena mentality vodičov a zavedenie pravidiel, ktoré prinútia k dodržiavaniu. Pravidlo 20 sekúnd nie je zázrak, no môže byť prvým logickým a efektívnym krokom k bezpečnejšej a plynulejšej premávke.

Reklama
Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Kanal 1
Najčítanejšie v kategórii Auto-moto